Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.11.2009 13:49 - Пак Закон за електронните съобщения
Автор: spassovm Категория: Политика   
Прочетен: 3220 Коментари: 4 Гласове:
1



Нчма да си позволя политически коментари за учудването си защо подслушването се оказа пак приоритет за новия министър на вътрешните работи. Хората без друго вече коментират по форумите "Гласуваш за Цветанов, избираш Миков".
Ще се задоволя с някои юридически бележки, по които ще се радвам да видя коментарите на всички, загрижени за запазване гражданските свободи и законността. Защото те са единствения истински и ефективен метод за борба с престъпността.

Съображения против предлаганите промени в ЗЕС Ноември 2009:


 

  1. Директива 2006/24/ЕО е вече приложена в България чрез промените в чл. 251 ЗЕС- въведено е вече задължение за data retention. Директивата не съдържа други изисквания- като например увеличаване броя или правомощията на органите, имащи право на достъп до данните.

 

 

  1.  Разграничаването на данните относно трафика на съобщенията от тяхното съдържание (същината на кореспонденцията, независимо от формата, в която е изразена тя, материална или компютъризирана) и режима, който се прилага по отношение на тях вече съществува в НПК и е приравнен по статут:

Чл. 159. По искане на съда или на органите на досъдебното производство всички учреждения, юридически лица, длъжностни лица и граждани са длъжни да запазят и предадат намиращите се у тях предмети, книжа, компютърни информационни данни, включително за трафика, които могат да имат значение за делото.

           

  1. Отново се въвежда понятието “национална сигурност”, което крие голям потенциал за злоупотреба. Всяко посегателство срещу националната сигурност е престъпление по НК и искането следва да се формулира съобразно опасност от конкретно престъпление.

 

 

4. Предлаганите интерфейсни терминали са по същество технически средства електронни и механични съоръжения, които служат за документиране на дейността на контролираните лица.

Те напълно покриват определението за специално разузнавателно средство в чл. 172 НПК и следователно следва да се подчиняват на режима, посочен там.По нашето законодателство ‘трафичните данни’ са част от понятието  ‘компютърни информационни данни’. А  достъпът до компютърна информация у нас е приравнен с достъп до кореспонденция. И двете са разрешени само при разследване и разкриване на тежки престъпления.

Чл. 172. (1) Органите на досъдебното производство могат да използват специални разузнавателни средства: технически средства - електронни и механични съоръжения и вещества, които служат за документиране на дейността на контролираните лица и обекти, и оперативни способи - наблюдение, подслушване, проследяване, проникване, белязване и проверка на кореспонденция и компютърна информация, контролирана доставка, доверителна сделка и разследване чрез служител под прикритие.

(2) Специалните разузнавателни средства се използват, когато това се налага при разследването на тежки умишлени престъпления по глава първа, глава втора, раздели I, II, IV, V, VIII и IX, глава пета, раздели I - VII, глава шеста, раздели II - IV, глава осма, глава девета "а", глава единадесета, раздели I - IV, глава дванадесета, глава тринадесета и глава четиринадесета, както и за престъпления по чл. 219, ал. 4, предложение второ, чл. 220, ал. 2, чл. 253, чл. 308, ал. 2, 3 и 5, изречение второ, чл. 321, чл. 321а, чл. 356к и 393 от особената част на Наказателния кодекс, ако съответните обстоятелства не могат да бъдат установени по друг начин или установяването им е свързано с изключителни трудности.

5. При условие, че българският НПК предвижда еднакъв режим за даване на разрешение за достъп до информацията за трафика и съдържанието на съобщенията – с разрешение на председателя на окръжния съд, ЗЕС дава това правомощия за трафика на Районния съд.

6.Доставчиците са поставени пред избор- или да нарушат чл. 172 (3) НПК и да спазят новите си задължения по ЗЕС, или обратно- да откажат достъп до компютърната информация ако не се касае за тежки престъпления.

Чл. 172(3) Доставчиците на компютърно-информационни услуги са длъжни да подпомагат съда и органите на досъдебното производство при събирането и записването на компютърни информационни данни чрез прилагане на специални технически средства само когато това се налага за разкриване на престъпления по ал. 2.

7. Мотивът за нуждата от бързина на реакция при някои престъпления е неоснователен- НПК е предвидил при неотложни случаи да не се изчаква съдебното разрешение.

Чл. 174 (4) (Изм. - ДВ, бр. 109 от 2008 г.) В неотложни случаи, когато това е единствената възможност за осъществяване на разследването, служител под прикритие може да се използва и по разпореждане на наблюдаващия прокурор.

8.С отнемането на оперативни функции от ДАНС след последните промени,  следва да се отменят и правомощията й по чл. 175 НПК 

Чл. 175. (1) (Изм. - ДВ, бр. 109 от 2008 г.) Специалните разузнавателни средства се прилагат от съответните структури на Министерството на вътрешните работи или на Държавната агенция "Национална сигурност" по реда на Закона за специалните разузнавателни средства




Тагове:   съобщения,


Гласувай:
1
0



1. анонимен - Ето малко и от мен
02.11.2009 16:03
http://www.bogomil.info/3091/

Бого Шопов
цитирай
2. анонимен - една поправка
03.11.2009 01:49
относно 6.
Доставчиците нямат избор.Те нямат нито квалификацията, нито информацията, с която разполагат разследващите, за да преценят, кое престъпление е тежко и кое не.
цитирай
3. cartoonmartoon - този път
03.11.2009 12:57
Мълчание от депутатите и този път ще мине.
Сега ще го публикувам това в ЯмболСвят.
цитирай
4. анонимен - Р±СЋСЂРѕ переводов
18.09.2011 03:04
ese57st679f u9h-8hj8-9 k-0-0k0-k we4se46sd7 0-k-
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: spassovm
Категория: Политика
Прочетен: 635359
Постинги: 106
Коментари: 569
Гласове: 471
Календар
«  Октомври, 2018  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031